NAJNOVIJE
Top

Epoha kraja devedesetih godina 20. veka i početak dvehiljaditih godina, pokazala je kako svaka vožnja u gradskom prevozu u Beogradu može da bude naplaćena. I to bez ijednog izuzetka ili izgovora poput: “Maloletan sam”,srednjoškolac“…

Plaćali su i stari i mladi, i zaposleni i nezaposleni, čak i za vožnju od pola stanice.

Pitate se – u kom paralelnom univerzumu?

Zaista, u to vreme i jesu postojala “dva univerzuma” u beogradskom “svetu javnog prevoza“. Ako ste mislili na sistem GSP-a dok ste čitali početak ovog teksta, slatko ste se nasmejali.

GSP je sredinom devedesetih bio na ivici propasti – klinički mrtav, takoreći, jer pamti se i dan kada zaista nijedan autobus nije bio na ulicama zbog štrajka.

Baš u to vreme i šverc je uzeo maha. Niko više nije mario za stare, glomazne, crvene aparate za poništavanje karata. Tek pokoji savesni putnik kupio bi kartu na trafici i “poništio” je, ako bi mašina i radila.

Spas za GSP je, jedno vreme, bio u obavezi svih poslodavaca da svojim zaposlenima kupuju mesečne karte za prevoz, pa su ih onda oni kojima nisu bile potrebne – preprodavali u podzemnom prolazu na Zelenom vencu, najčešće.

GSP je preživeo devedesete i u dvehiljadite ušao sa značajnim pojačanjem voznog parka, u čemu su isključivo pomogle dve donacije – japanska i švajcarska.

Stare automate zamenili su novi, mnogo prostoji, koji su na kartama bušili rupe, pa je kombinacija rupa kontroli pokazivala da li je karta validna i poništena baš za tu vožnju.

U to vreme počinje pravo dovijanje s kontrolorima. Neko je imao čitav špil karata, pa davao kontrolorima da “odaberu pravu”. Neko bi automat zaglavio kovanicom od 50 para i rekao – “ne radi“…

GSP polako postaje sinonim za besplatan prevoz, ali takav da je u njemu zaista uvek gužva. Zašto?

Sada se vratimo na “prvi univerzum” – a to su privatni prevoznici, koji su samo preuzeli posao GSP-u onda kada on to nije bio u mogućnosti da radi i svoju uslugu su od samog početka uredno naplaćivali.

Dugo su radili paralelno sa glavnim gradskim prevoznikom, ali van gradskog sistema naplate karata – nije bilo ni mesečnih. Validna je bila samo ona koju vam proda i “otcepi” kondukter. A kondukteru niko nije mogao da promakne!

Privatni prevoznici su u prvoj dekadi 2000-tih godina bili nezaobilazni na putu do posla. Svi bi želeli da se voze GSP-om, bilo da se švercuju ili da imaju “markicu“. Ali, autobusa nekad dugo ne bi bilo, a onda bi na okretnicama nastao pravi stampedo kad vozilo stigne.

Jedino rešenje je bilo da se plati karta kod privatnika i na vreme stigne na posao i u školu. Često je ta karta značila i mesto za sedenje, jer su autobusi vremenom poslali rasterećeniji.

Kondukteri su motrili baš na svakog putnika i nije bilo nikakvog razloga da nekome “oproste” vožnju. Usluga privatnog prevoznika bila je kao i kupovina u prodavnici – svako je morao da “prođe kasu”. U zglobnim autobusima ponekad su radila i po dva konduktera.

A onda je došlo do integracije sistema, koja je bila neophodna, poželjna i dugo čekana. Ali, integracijom privatnika u jedinstveni sistem prevoza u njihove autobuse integrisao se ponovo i šverc. Jer, od tada su novac za uslugu dobijali od grada, a ne direktno od putnika.

Uvođenje privatne firme u posao naplate karata, tzv. “busplus”, nije dovelo do smanjenja švercovanja, iako je tehnološki ovaj sistem doneo mnogo novih mogućnosti ne samo za naplatu, već i monitoring celog sistema.

Stanje GSP autobusa početkom 21. veka, 2001. godine. Na nekadašnjoj okretnici Rajićeva.

Danas se “podrazumeva” da niko ko je maloletan ne mora da plaća kartu, da je vožnja po periferiji ili za jednu stanicu zaista besplatna, da je svađa s kontrolorima svakodnevica… Rasprava se obično vodi oko svih mogućih izgovora putnika za neplaćanje karte.

Ali, taj argument nikada nije važio za privatnike pre njihovog uvođenja u sistem – i oni su imali svakakve autobuse, bolje i gore, retko nove, najčešće polovne, uvezene iz Nemačke, pa čak i turističke. Ali, samim tim što ste ušli u autobus, podrazumevalo se da tu vožnju želite i da ćete je platiti. Inače, sledilo je – izbacivanje iz autobusa. I pešačenje do željene destinacije.