NAJNOVIJE
Top

Mnogi Beograđani zastali bi razmišljajući kada biste ih iznenada pitali – koji je najstariji beogradski most?

Odgovor je jednostavan – Stari železnički, prva veza Beograda i Zemuna koja nije bila brodska, još s kraja 19. veka. Ali, sudbina tog mosta tokom njegovog postojanja bila je toliko teška da je on menjao ne samo oblik već – i lokaciju.

Prvi železnički most preko Save, neposredno po izgradnji krajem 19. veka

Tačnije, u jednom trenutku uništen i dokrajčen Stari železnički most imao je i svog blizanca oko 20 metara nizvodno, ka ušću Save u Dunav!

Tu su rabotu sredili Nemci u Drugom svetskom ratu, kojima tadašnji železnički most nije bio dovoljan za njihov ratni teretni saobraćaj. Hteli su dvokolosečnu prugu i brzo su je napravili.

Kao trag tog mosta koji je iščezao iz pamćenja Beograđana kao neprijatni podsetnik na rat, stradanje i okupaciju danas još uvek stoje stari betonski stubovi, gromade koje kod Beogradskog Sajma svedoče o nacističkoj vojnoj i građevinskoj mašineriji.

A priča oko sadašnjeg starog železničkog mosta i njegovog nemačkog blizanca nije jednostavna ni danas, i puna je neverovatnih zapleta zbog čega je nije lako objasniti.

Pokušaćemo da pojednostavimo – ono što danas nazivamo Starim železničkim mostom čini konstrukcija koja je preneta sa ratnog mosta “blizanca” i stari originalni kameni stubovi koji ga nose.

Od tog “blizanca” su ostali i pomenuti betonski nosači sa šumadijske strane grada, za koje danas malo ko zna čemu su služili.

Da je bilo malo više sreće i manje razaranja, posle rata Beograd bi imao dva železnička mosta, ali, obnova oba nije mogla da se uradi sa tada raspoloživom tehnikom, novcem i situacijom, pa je urađena ova neobična kombinacija.

Jer, oba mosta su bila žestoko bombardovana tokom 1944. godine od strane američkih aviona “letećih tvrđava”, koje su doletale iz baza u Italiji, da bi nacistima sprečile transporte.

Oni su mostove brzo obnavljali, pa su ih Amerikanci iznova bombardovali. Kad su se povlačili ioz grada, Nemci su minirali oba mosta, stari beogradski i svoj novi, i konstrukcije su “legle” na savsko dno nakon što su Nemci detonirali eksplozivna punjenja.

Ruševine oba mosta nakon američkog bombardovanja i nemačkog miniranja u povlačenju oktobra 1944. godine, kako su ih zatekle partizanske snage po ulasku u grad

Kratka istorija starog železničkog mosta jeste da je on prvobitno podignut 1884. godine, kao deo pruge koja je povezivala Beč, Beograd i, dalje – jug. Bio je to prvi beogradski most preko Save koji je povezao Srbiju sa Austrougarskom, i dalje, Evropom.

Taj most pada 1914. godine pod eksplozijom mina srpskih snaga koje su tako htele da uspore prodor neprijateljske vojske koja je tuda jurnula da osvoji naprečac Beograd u prvim danima Prvog svetskog rata.

Obnovljen je 1916. od strane okupatora, pa od istih srušen dve godine potom kada su se povlačili pred nadirućim srpskim trupama u nezadrživom jurišu da oslobode svoju prestonicu.

Nemci i Austrougari obnavljaju most 1916. godine

Jugoslavija obnavlja svoj prestonički železnički most preko Save i on je, primetićete na starim slikama, konstruisan od lučnih čeličnih elemenata, i razlikovao se od prethodnog oblika.

Novi rat značilo je novo rušenje – ponovo od strane naše vojske. Nemci su 1941. po ulasku u Beograd brzo i lako obnovili ovaj most koji je sada imao malo pravougaone, malo izlomljene lučne delove, ali je služio svrsi na važnoj strateškoj tački Rajha.

Međutim, saobraćaj je zahtevao pojačanje – potrebno je bilo postaviti još jedan kolosek, a to nije bilo moguće na postojećoj konstrukciji.

Nemci, stoga, grade novi most, tik uz ovaj postojeći. Kada se rat završio ispostavilo se da je ova nova verzija, “blizanac” ostao u znatno boljem stanju od prethodnika.

Po oslobođenju i kraju rata, u leto 1945. donosi se odluka da se, praktično, od dva mosta napravi jedan. Iskorišćeni su dobri stari stubovi koji i danas pouzdano stoje u savskoj rečnoj struji, a čitava konstrukcija sa onog koji su izgradili Nemci hidrauličnim dizalicama prenosi se na njih. I tako je nastao most koji je tu i danas.

Tako da kada stanete ispod ove konstrukcije kojom su decenijama milioni putnika prispevali u Beograd ili odlazili iz njega, kompozicijama koje su kloparale preko čelične “rešetke” nad zelenom Savom ispod, pokušajte bar na sekund da sebi dočarate koliko turbulentne istorije tu stoji i šta sve taj most pamti…