NAJNOVIJE
Top

Jedan avion se srušio nadomak prestonice. To je bio let iz Soluna za Beograd, koji je pao negde u blizini beogradskog aerodroma Nikola Tesla, u njive, između Altine i Radiofara, s desne strane auto-puta gledano ka Šidu i to prilikom pokušaja sletanja.

Avion je pao u uslovima niskih oblaka.

Poleteo je iz grčkog grada u 10.20 časova i kada je stigao u Beograd na visini od oko 200 metara sačekali su ga oblaci. U dokumentaciji piše, mada nije jasno odakle taj podatak, da je avion udario u brdo. Mesto koje je prikazano na mapi je čista ravnica, ali je moguće i da je mapa pogrešna. Ako je avion sletao iz pravca juga, onda je možda udario u veliku lesnu zaravan iznad Bežanije.

Avion koji se srušio pripadao je nemačkoj Lufthanzi, a u pitanju je bio Junkers Ju-52 proizveden godinu dana ranije. Njegovo ime bilo je “Harry Rother”.

U njemu je bilo petoro ljudi i svi su poginuli. Avion je potpuno uništen.

Bila je subota, 15. januar 1944. godine, 13.45 časova.

To nije bila jedina civilna nesreća na teritoriji današnje Srbije u periodu okupacije u Drugom svetskom ratu.

Dve godine ranije, avion Junkers 52 sa civilnom oznakom  D-AYGX koji je trebalo da sleti u Beograd iz Budimpešte srušio se na Fruškoj Gori, nedaleko od vrha Crveni Čot! Poginulo je 17 putnika i članova posade. Avion je bio na redovnoj liniji Budimpešta – Beograd – Atina.

I tu je vreme bilo ključni faktor. Kapetan Julius Nimis je primio netačne informacije o vremenskim uslovima. Mislio je da su oblaci na visini od 600 metara i hteo je da se spusti ispod njih, ali je udario u brdo visine oko 380 metara. I ovoga puta operater je bila Lufthanza.

Avion koji je pao na Fruškoj Gori

Treba imati u vidu da su ovi avioni leteli u sistemu Hitlerove nacističke uprave u okupiranim evropskim državama, što znači da su, makar bile i civilne, letelice radile u službi tog režima.

Sam avion Junkers 52 bio je najpopularniji civilni avion u Evropi do izbijanja Drugog svetskog rata.

Osim u floti nemačke Luftnahse, leteo je i za avio kompanije u Velikoj Britaniji, Švedskoj, Poljskoj, a nakon rata bio je i u sastavu francuske nacionalne kompanije Air France, gde je čak i proizvođen posle 1945. godine.

Ono što je važno za domaću istoriju jeste da je Junkers 52 bio u floti našeg JAT-a godinama posle rata. Nažalost, prva katastrofa JAT-a bila je upravo sa ovim avionom.

Preživeli primerci Junkersa 52 lete i danas kao turistička atrakcija u floti Lufthanse

U ogromnom broju pogibija tokom tog tragičnog rata i genocida u njemu, ovih 22 žrtve avijacije palo je odmah duboko u zaborav.