NAJNOVIJE
Top

Provozate li se osam kilometara famoznim tramvajskim “krugom dvojke“, upoznaćete dušu Beograda.

“Dvojka” na svom legendarnom krugu, šezdesetih godina XX veka

Od obale Save i industrijskog nasleđa, preko ulickanog Kalemegdana i rustičnog Dorćola sa koloritnim “Bajlonijem”, zatim dalje preko košnice kod “Banije”, studentskog centra kod Vuka, najužurbanijeg kružnog toka, najvećeg spomenika, ponovo stižete na Pristanište.

O “dvojci” su opevane pesme, ispričane priče i legende, ali da li ste se zapitali kako bi izgledala jedna takva kružna vožnja na periferiji grada?

Nadohvat je ruke – provozajte se “BG vozom” do Batajnice i “uhvatite” liniju 700.

Prva etapa do “kruga 700-tke” počinje – ulaskom u Beovoz.

I linija 700 je dugačka negde oko 8 kilometara, a ima 18 stanica (za tri više nego dvojka). Vožnjom u “krugu 700” videćete sve prizore koje jedno predgrađe može da pruži. Možda nije lepo, ali je živahno, jer u Batajnici ima sve više i više ljudi koji se doseljavaju iz svih krajeva zemlje.

Suton u epicentru “kruga 700-tke”: batajnička crkva

Linija 700 prvi put je uvedena krajem osamdesetih godina, kao veza periferije Batajnice sa železničkom stanicom. Ona je prolazila kraj novoizgrađenog bloka zgrada Novo naselje, kao i kroz gusto naseljene ulice u kojima su se nizale “karingtonke”.

Ipak, ubrzo je bila ukinuta, a stajališta su dugo ostala obeležena podsećala su na jedan pokušaj da se napravi krug oko periferije. Tada je prevagu nad vozom odnela ekspresna linija 706 koja je Batajnicu povezala direktno s Trgom, a prolazila je kroz centralnu osu naselja i ljudima kružna linija nije toliko značila.

Međutim, Batajnica je rasla i rasla, širila se ka Dunavu gde su u njivama nicale nove ulice. Proradio je BG voz, kao prvi pravi masovni prevoz putnika u gradu, pa se vratila i potreba za ovom linijom. Ponovo se, dakle, uvodi 2011. godine i to u smeru suprotnom od nekadašnjeg. A onda se trasa kasnije proširuje, pa krug postaje veći.

Prva stanica – železnička. Ovde je najveća razmena putnika. Pun autobus ujutro dovozi ljude na stanicu i svi žure na voz, a popodne autobus se puni rekama ljudi koji pristižu vozovima iz grada. Na istom mestu okreće se i linija 73, prolazi autobus 703 praveći polukrug, polazi 702 za Busije, kao i autobusi za Banovce i Pazovu.

Svako negde žuri i sve izleda kao Zeleni venac u malom.

Druga stanica – rampa. Tek što je autobus krenuo, sledi stanica kod železničke rampe. Ovde ulazite u pravo selo – nema zgrada, samo stare kuće u nizu, drvored, trava kraj puta koju “seku” ćuprije (prilazi kapijama za kola) i ponekad malo više vode u kanalima…

Treća stanica – centar. Ako je okretnica “Zelenjak” u malom, ovo je “trg”. Tu se nalazi najstarija crkva, osnovna škola, gomila prodavnica, tu staje i bus 706, kao i svi oni međugradski koji starim putem idu za Novi Sad. Može se videti i poneki taksista, uvek ima mnogo dece, običnog i neobičnog sveta. I – autobus ponovo skreće u miran “seoski” deo.

Pravo sremsko mesto je ono što vidite na sledećoj, četvrtoj stanici, da biste potom skrenuli desno u Novosadsku ulicu. Nastavljate pravo do okretnice 706 i najednom put nastavlja uskom, truckavom ulicom, oko koje se nižu kućerci pretežno romskog naselja. To je batajnička “Jatagan mala”.

Baš tu ste i najbliže aerodromu, pa će vas, možda, “pozdraviti” i neki MiG pri sletanju.

Ubrzo izlatite iz “Jatagan male” i ponovo se vraćate u seoski i najmirniji deo Batajnice, Genget.

Prošli ste već 10 stanica i dolazite do Širokog puta, veze sa Dunavom, gde gotovo uvek možete videti nekog biciklistu ili šetača. Nastavljate sada već prostranom i širokom Ulicom vojvođanskih brigada u kojoj se već može naići i na neku novogradnju. To je uređen, noviji deo Batajnice.

Ali, pravi i jedini stambeni blok sa zgradama u Batajnici sledi tek na 15. stanici “Kralja Uroša”. Zgrade sa prepoznatljivom crvenom i žutom fasadnom ciglom skrivene su iza reda novogradnje. Tu su moderniji kafići, prodavnice, ponovo veća cirkulacija ljudi… Nastavljate dalje delom Batajnice koji je najprivlačniji investitorima i stičete utisak da ste u pravom malom gradu, gde teško da ćete u jednom danu videti više puta isto poznato lice.

Prolazite pored već tri decenije najvećeg supermarketa, još jedne škole i ulazite najzad u mirniji kraj.

Pažnju vam privlači veliki žuti silos, koji je u Batajnici i najviši objekat i – ponovo ste na okretnici. Tu vam je već vreme da požurite na voz jer – redukcija zbog modernizacije pruge je još na snazi.