NAJNOVIJE
Top

Jedan stari, zidani, običan, ali masivni most sa nekoliko lukova preko reke Temze 130 godina krasio je centar prestonice Velike Britanije, Londona

Nije bio neka posebna atrakcija, čudo arhitekture. Pa ipak, bio je deo Londona, katkad bi se neko i pred njim fotografisao. Mesto susreta, deo panorame, građevina koja je i te kako doprinosila utisku velikog grada…

Stari londonski most (u prvom planu) na Temzi, dok se iza njega vidi simbol Londona – most Tower Bridge (Tauerbridž)

Dok bi turisti plovili Temzom, ispod tog običnog luka ukazao bi im se sledeći, najpoznatiji most u gradu, možda najpoznatiji i na svetu – Tauerbridž!

Međutim, vlasti Londona su u jednom trenutku odlučile da je vreme starom mostu – isteklo. Postao je smetnja za rastuće saobraćajne potrebe, posebno plovidbu Temzom kroz centar.

Dvojica najviših funkcionera Grada Londona prilikom demontaže mosta 1968. godine

Kada bismo u ovom tekstu Tauerbridž zamenili, recimo, Gazelom ili Mostom na Adi, a Temzu Savom, pred vašim očima sigurno bi sinula slika Starog savskog mosta, koji još od Drugog svetskog rata “marljivo” trpi ogromno opterećenje, a ipak predstavlja usko grlo u kome se mnogi zaglave za volanom…

Poslednji dani na Temzi pred rasklapanje

I, šta je uradio Grad London? Kada je već bilo odlučeno da se taj stari most poruši, početkom 1965. godine, odjednom se pojavilo potpuno novo rešenje – da se proda!

Kupac londonske tradicije za svoj turistički rizort u pustinji Arizone – naftni magnat Robert Mek Kuloh, ispred mosta starog više od veka koji je upravo platio više od 2 miliona dolara, 1968. godine

Jer, negde u to vreme pojavio se ultrabogati naftaški magnat iz Amerike koji je video piliku da na svoje imanje Lejk Havas Siti u Arizoni prenese deo Londona i tako privuče turiste.

Delovi mosta spakovani za transport brodom preko okeana

I počeo je neverovatan poduhvat. Svaka cigla je bila posebno demontirana i most je kompletno preseljen preko Atlantika 1968. godine. Cena nije bila sitnica. Biznismen Robert MekKuloh ga je platio čak 2 miliona i 460 hiljada dolara, što u ono vreme nije bila nipošto mala suma. U paket su ušle i antičke skulpture rimskog Londiniuma koje su nađene na mestu gradnje u 19. veku i postavljene na most kao ukras.

Antičke skulpture stare preko 1.500 godina kao deo mosta takođe su bile deo kupoprodajnog ugovora

Više od veka građani Londona špartali su preko ovog mosta, i to u širokim redovima, prave užurbane reke ljudi koje su obilazili čuveni dabldekeri po sredini mosta. A danas, mirno mogu da ga prepešače Amerikanci u jednom potpuno drugačijem okruženju.

Na novoj lokaciji u Arizoni, SAD

Još jedna stvar vezuje ovaj stari londonski i Stari savski most – Drugi svetski rat. Londonski most je preživeo najteža bombardovanja nacističkih aviona i zloglasnih raketa V1 i V2 iako je bio meta, i to punih 5 godina, od 1940 do 1945., a beogradski je bio napravljen za vreme rata od strane tih istih nacista. Kao i londonski “kolega”, srećom je preživeo avionska bombardivanja i bitku za oslobođenje.

Fascinatnan podvig demontaže, transporta i ponovnog sklapanja od desetina hiljada cigala koje su morale da budu matematički precizno obeležene i poslagane, hiljadama kilometara dalje, izvršile su dve specijalizovane kompanije iz Velike Britanije i SAD

Buduća sudbina našeg starog mosta ima još uvek mnogo opcija. Ipak, izvesno je samo jedno – stara gvozdena konstrukcija ove godine nestaće iz panorame grada, da bi je zamenio novi simbol, most na kome se više u dve trake neće gurati tramvaji, kamioni, autobusi i automobili, a u bočnoj uskoj stazici očešavati pešaci i biciklisti.