NAJNOVIJE
Top

Bilo je to potkraj 1926. godine. Tačnije u prvim danima novembra.

Opština Beogradska u saobraćaj je pustila nekoliko autobusa, pa su tako građani mogli da se voze njima od današnjeg Trga republike do Đerma i Čubure.

Mogli su, ali nisu.

Barem ne u prvim danima. Radije su čekali da se naguraju u tramvaj makar morali i da stoje, nego da sednu u prazan autobus!

Zbog čega je došlo do tako neobične situacije možda se donekle može razotkriti iz jednog izveštaja.

Pred Kneževim Spomenikom juče u podne stajala su dva velika opštinska autobusa: jedan pored tramvajske stanice čuburca, drugi pored stanice tramvaja za Đeram. Oni su trebalo da pomognu podnevnom saobraćaju isuviše opterećenom u to doba…“

“Već u prvim redovima jasno nam je da su i onomad umele biti gužve i da se eto već stotinama godina tražilo načina da gradski prevoz u prestonici bude rasterećeniji.”

Natpis nas upoznaje i sa činjenicom da je u „isto vreme htela opština da pokuša kako će voziti autobusi na našoj kaldrmi“.

Ali… Ali prvi autobusi pošli su sa početne stanice – prazni!

Uzalud je na stepenicama stajao kondukter i nudio:
Izvolte gospodo! Još malo pa neće biti mesta! Samo pet dinara jedna vožnja do Đerma! Samo pet dinara!

Zapravo u autobusu su i dalje bili samo on i vozač.

Svet” je mirno i dalje čekao tramvaj, izdaleka slušao konduktera i smejao se.

I šta onda biva?

Nije baš da su svi bili ravnodušni, ali mnogo im nešto bilo da daju toliko novaca za kartu pa su bili radi da se cenkaju: „Zar baš pet? Mnogo, brate! Tramvaj dvaput jevtiniji!“

A onda kondukteru priđe jedna gospođa.
– Je li za Đeram?
– Jeste, gospođo! – odgovara kondukter sav srećan zbog prvog gosta.
A gde stajete? – pita gospođa pre nego što će se popeti.
Gde želite! – kaže iskreno kondukter.

Tada je potegao jedan važan argument: „Možemo da vas povezemo ulevo i udesno do kuće. Nije ovo tramvaj pa samo šinom da ide“.

Svaki početak je težak, zaključuje se naposletku u tekstu, uz poruku beogradskim vlastima da ne treba da očajavaju.

Već naredne vožnje ka Čuburi i Đermu imali su kojeg putnika više. Mada, dok Beograđani nisu ipak prihvatili tu novinu u saobraćaju posle nekog vremena i rasteretili tramvaje, gradski oci u sedištu Opštine beogradske u Uzun Mirkovoj ulici nisu imali mira.