NAJNOVIJE
Top

Stare razglednice Terazija fasciniraju nas uvek svojim šarmom. Teško da danas možemo u ovaj prostor misaono da “smestimo” i tramvajsku okretnicu, veliku fontanu, mesto za predah kao i sav ostali saobraćaj na potezu Trg – Slavija, uključujući i Prizrensku.

I, sve na tim požutelim snimcima izgleda nekako spokojno, uredno – jer, tako je zapravo i bilo. Beograd je bio mala, ali, makar u centru, lepo uređena prestonica u vreme Kraljevine. Automobili su u početku bili više poput neke zanimljive i intrigantne pojave na gradskim ulicama, nego što su bili na smetnji pešacima. Kao što ni pešaci nisu ometali slab i veoma redak saobraćaj.

Idlične Terazije početkom dvadesetih godina 20. veka: osim retkih tramvaja i poneke zaprege, opstalog saobraćaja nema ni u tragovima. U takvim okolnostima pešaci su mogli da široku ulicu pređu gde god su hteli.

Ipak, saobraćajna idila i miroljubiva koegzistencija nisu dugo potrajali: sa ekonomskim usponom i pravim bumom u toj dekadi na gradskim ulicama se brzo našao veliki i do tada neviđeni broj privatnih automobila, pravih “lađa” u skladu sa modom te epohe.

Da stvar bude još zamršenija, i sama gradska uprava je ne samo utrostručila broj tramvaja koji su išli preko Terazija i ostalim ulicama, već je uvela i privatne autobuske prevoznike. Na mirnim Terazijama za svega godinu-dve počelo je da vri od saobraćaja. U takvom novim okolnostima šetači su odjednom postali ugrožena vrsta kojoj je moralo da se odredi i uredi tačno mesto za prelazak preko kolovoza!

Tada još nije bilo “zebri”. U stvari, pravila saobraćaja bila su mnogo jednostavnija nego danas, ali red je za pešake uvođen “tačkicama” koje su bile umetnute u putu (metalni okrugli delovi, klinovi).

Isečak iz “Beogradskih opštinskih novina” pokazuje kako se davne 1937. pisalo o ovoj novotariji.

Znalo se tačno gde preći ulicu, gde ući u tramvaj.

Sve veći promet motornih vozila, autobusa i tramvaja dodatno su opterećivali pešaci koji su na osnovu ranijih navika, kada glavnim gradskim ulicama nije išlo ništa drugo osim konjskih kočija i volovskih zaprega, prelazili kolovoz gde god bi ima palo napamet. Počele su da se dešavaju i prve nesreće, gaženja pešaka i podletanja pod tramvaje, pa je Uprava Grada Beograda odlučila da striktno reguliše gde ulica može da se pređe.

Dve beogradske dame idu preko Terazija na novom prelazu obeleženom klinovima.

Od te 1937. i označavanja prvih pešačkih prelaza, najpre na Terazijama, kao najprometnijoj ulici, a zatim i u okolnim saobraćajnicama, tamo gde je počeo da raste motorni saobraćaj, i sami Beograđani su polako počeli da se prilagođavaju na nova saobraćajna pravila. U početku nevoljno ali su ih strogi i namršteni saobraćajci, prvo drekom a onda i kaznama, mic po mic, uvodili “u sistem”.

Iako “na korist” gradu i građanima, kao i svaka promena i novotarija, tako je i pešački prelaz u početku doživljavan kao nekakvo “moranje” i mnogi su i dalje, iz inata, prelazili ulicu tamo gde su naumili. Nisu ih u tome ometale kazne koje su pisane, posebno one bogatije kojima nije bio problem da ih plate, i tako isteraju “svoje”, uprkos logici, zakonu i bezbednosti.

Ostalo je zabeleženo i da su Nemci, kada su počeči okupaciju Beograda u Drugom svetskom ratu, prve kazne Beograđanima, već u maju 1941. počeli da ispostavljaju upravo za prelazak ulice van obeleženog prelaza. Za razliku od prethodnog vremena slobode i sopstvene vlasti, Beograđani su sada bili daleko manje raspoloženi za inaćenje: kazna je mogla da bude i slanje u logor na Banjici odakle je put vodio na streljanje u Jajincima.

Po oslobođenju Beograda, metalni klinovi su se još malo održali u upotrebi do 1947. kada su povađeni prilikom temeljne obnove Terazija i Pozorišnog trga, preimenovanog u Trg republike. Od tada, po uzoru najpre na Moskvu u kojoj su tadašnje nove vlasti videle uzor za sve, iscrtani su prvi pešački prelazi u formi “zebre”, i takvi su ostali i danas.

Slično su i danas na autobuskim stajalištima tačkice iscrtane kako bi se putnici vodili da jedan po jedan ulaze na prednja vrata za vreme pandemije korona virusa. Dakle, tačkice su možda i idealne “vodilje” za pešake, jer postoji nešto u našem umu što nas privlači da baš po njima gazimo.

Ipak, druga polovina 20. veka na ovom mestu otpočela je potpuno drugačije. Tramvaji su posle rata ukinuti, a uvedeni trolejbusi. Sve veći broj automobila kretao se iz pravca Trga i Prizrenske pravo ka Slaviji, pa su Terazije su polako postajale nepremostiva košnica saobraćaja.

Pogled sa Palate Albanija na užubran saobraćaj na ulici nekoliko spratova ispod: jasno se uočavaju metalni tačkasti klinovi za prelazak pešaka

Ne samo da nisu bili dovoljni pešački prelazi i semafori, već su 1969. izgrađeni i prvi podzemni prolazi.

Fotografije: FB strana Bio jednom jedan Beograd / Branka Djordjevic-Nakanishi