NAJNOVIJE
Top

Tog septembra 1964. godine sve je bilo spremno za poduhvat koji će Beogradu doneti nešto novo, potpuno u skladu sa svetskim prestonicama tadašnjeg vremena: u Kosmajskoj ulici broj 2 trebalo je da se gradi prva velika javna parking garaža u gradu za 1.100 motornih vozila.

Obilićev venac 1960-tih: na mestu praznog prostora i niskih zgrada levo predviđena je prva javna garaža

Monumentalna građevina trebalo je da ima osam spratova nad zemljom i dva pod zemljom u koje će primati automobile iz dve vrlo prometne ulice: Kosmajske i Obilićev venac.

Zavod za urbanizam grada dao je urbanističko-tehničke uslove još u avgustu 1964. godine ali raseljavanje stanara na toj adresi je pravilo probleme i odugovlačilo radove. Međutim, i pored toga što je ovaj objekat, koji je bio jedini u ovom delu zemlje, više nego potreban, njegova sudbina bila je ipak – neizvesna. Čekao se kredit Investicione banke kako bi se počelo sa radovima.

Ni u jednom gradu u tadašnjoj Jugoslaviji, osim Ljubljane, do tada nisu građeni ovakvi objekti. U velikim centrima u svetu, inače, gde je broj automobila jako veliki, prostor za parking se tražio u ovakvim višespratnicama ili pod zemljom.

U nedostatku garaže parkiralo se po beogradskim trgovima

Položaj objekta vrlo srećno je pronađen – centar grada omogućio bi parkiranje automobila za koje već tada u užem centru nije bilo mesta. Njihovim vlasnicima odatle bi na dohvat ruke bili svi najveći trgovački, administrativni i ugostiteljski objekti.

Niži nivo Kosmajske ulice omogućio bi i ukopavanje prostorija ispod zemlje. Ono što se znalo jeste da su za vreme Drugog svetskog rata Nemci na delu te lokacije imali parking za kamione i vozila okupatorskih jedinica.

Na ovom mestu pored garaže bila je planirana i izgradnja prostorije za lakše popravke 800 automobila dnevno, prodavnice rezervnih delova, kao i manje poslovne prostorije preduzeća.

Najveća dilema Beograđana bila je ipak – na koji način se automobili parkiraju recimo, na sedmi i osmi sprat.

U početku su bile u opticaju dve mogućnosti – pomoću velikog lifta na koji staje šest automobila i manjeg lifta za jedno vozilo. Rampa je bila spiralna staza do krova zgrade po kojoj bi se automobili sami kretali.

Prazna površina levo je mesto budućeg gradilišta

Da ni izgradnja jednog ovako preko potrebnog objekta u to vreme nije išla lako, pokazuje podatak da je počela tek četiri godine kasnije, tačnije 1968, iako je bilo prvobitno planirano da parkiralište već 1965. počne sa radom. U garažu danas poznatu kao Obilićev venac na parking je moglo da računa oko 1.000 vlasnika četvorotočkaša. A već u pripremi se zbog troškova odustalo od liftova, rampe, auto servisa i prodavnica delova.

U prvoj fazi neposredno nakon otvaranja: primećuje se da u odnosu na današnje stanje nedostaje nekoliko spratova

Da sve bude još crnje, garaža „Obilićev venac“ je puštena u rad tek 22. oktobra 1975, čak 11 godina od idejnog projekta, da bi tri godine kasnije bila izgrađena još tri nivoa garaže.

Ovako je decenijama izgledao ulaz u garažu iz Obilićevog venca sve dok 2017. ulica nije pretvorena u pešačku zonu, a autompbili i saobraćaj prebačeni u druge ulice

Danas ima oko 850 mesta, a ulaz je nakon temeljne obnove Obilićevog venca i njegovog pretvaranja u pešačku zonu 2017. godine, sada samo iz Ulice marsala Burjuzova, kako je nekadašnja Kosmajska dobila naziv posle 1964.