Možda je najpoznatiji, ali famozni “krug dvojke” nije jedini krug gradskog prevoza koji simbolično omeđuje čitav jedan deo grada, u ovom slučaju njegovo staro jezgro.
I ranije smo pisali o rubnom krugu linije 700, koja povezuje celu Batajnicu. Recimo, na Čukarici postoje ne samo kružne linije, poput 87 i 522, već i jedna koja čak ide “u osmicu”, dakle, pravi dva kruga, a to je – linija 57.
I brojna druga predgrađa dobijala su svoje “krugove” – linija 310, tako, grli čitav Mali Mokri Lug, a 312 Veliki. I Jajinci i Kumodraž spojeni su kružnom linijom 409.
A tek u beogradskim selima, ko zna koliko ima linija koje povezuju sela u krug, pa i urbane delove opština, to su takozvane “gradske” linije u Mladenovcu, Lazarevcu, Obrenovcu.
Ali, jedan krug za Beograd posebno je bitan – može se nazvati pobratimom “dvojke”, jer obuhvata, takođe, važan, centralni deo grada, otprilike jeste dužine kao i dvojka, a sa njom se poklapa samo duž Nemanjine ulice.
To je linija 36 koja važne tačke u gradu povezuje sa železničkom stanicom Beograd centar ili, kako je popularno poznata već decenijama – Prokop.
Dok dvojka omeđuje strogi centar grada, linija 36 tangentira njegove najvažnije saobraćajne čvorove koje vode dalje ka periferiji.
Prva stanica je Prokop, čvorište železničkog saobraćaja. Dalje, ova linija ide ka Mostaru, koja je sa Autokomandom i najznačajnija gradska petlja. Potom, linija prolazi Savskom ulicom sve to Savskog trga, gde ulazi u Nemanjinu ulicu, i to zajedno sa dvojkom.
Slavija, takođe jedna od glavnih presedačkih tačaka zajednička je stanica i dvojci i tridesetšestici, ali tu se one razilaze.
Kružna linija 36 nastavlja ka Hramu svetog Save, pa dalje na Autokomandu, još jednu neobično važnu presedačku tačku. Potom svraća do Maleškog brda i ponovo dolazi do Prokopa.
Ova linija je i glavni prevoz do stanice Prokop i nedavno je pojačana – u svakom smeru ide na 20 minuta, što znači da zbirno, u oba smera, sa Prokopa na svakih 10 minuta polazi po jedno vozilo na liniji 36. Možda ova ruta nikada neće u budućnosti postati nekakav prestižan “krug triesšestice” ali da su unutar te trase sve važniji delovi Beograda, to je potpuno jasno.
Da li će centar grada u budućnosti dobiti i još jedan krug – ostaje da se vidi, ali potencijala za kružne veze i te kako ima. Pa će možda tako jednog dana i taj famozni “dvojkin” dobiti neki svoj novi pandan u beogradskoj žargonskoj istoriji…
Beogradske priče – Ljudi, ulice, trotoari, prolazi, sudbine…