Provozate li se osam kilometara famoznim tramvajskim “krugom dvojke“, upoznaćete dušu Beograda.
Od obale Save i industrijskog nasleđa, preko ulickanog Kalemegdana i rustičnog Dorćola sa koloritnim “Bajlonijem”, zatim dalje preko košnice kod “Banije”, studentskog centra kod Vuka, najužurbanijeg kružnog toka, najvećeg spomenika, ponovo stižete na Pristanište.
O “dvojci” su opevane pesme, ispričane priče i legende, ali da li ste se zapitali kako bi izgledala jedna takva kružna vožnja na periferiji grada?
Nadohvat je ruke – provozajte se “BG vozom” do Batajnice i “uhvatite” liniju 700.
I linija 700 je dugačka negde oko 8 kilometara, a ima 18 stanica (za tri više nego dvojka). Vožnjom u “krugu 700” videćete sve prizore koje jedno predgrađe može da pruži. Možda nije lepo, ali je živahno, jer u Batajnici ima sve više i više ljudi koji se doseljavaju iz svih krajeva zemlje.
Linija 700 prvi put je uvedena krajem osamdesetih godina, kao veza periferije Batajnice sa železničkom stanicom. Ona je prolazila kraj novoizgrađenog bloka zgrada Novo naselje, kao i kroz gusto naseljene ulice u kojima su se nizale “karingtonke”.
Ipak, ubrzo je bila ukinuta, a stajališta su dugo ostala obeležena podsećala su na jedan pokušaj da se napravi krug oko periferije. Tada je prevagu nad vozom odnela ekspresna linija 706 koja je Batajnicu povezala direktno s Trgom, a prolazila je kroz centralnu osu naselja i ljudima kružna linija nije toliko značila.
Međutim, Batajnica je rasla i rasla, širila se ka Dunavu gde su u njivama nicale nove ulice. Proradio je BG voz, kao prvi pravi masovni prevoz putnika u gradu, pa se vratila i potreba za ovom linijom. Ponovo se, dakle, uvodi 2011. godine i to u smeru suprotnom od nekadašnjeg. A onda se trasa kasnije proširuje, pa krug postaje veći.
Prva stanica – železnička. Ovde je najveća razmena putnika. Pun autobus ujutro dovozi ljude na stanicu i svi žure na voz, a popodne autobus se puni rekama ljudi koji pristižu vozovima iz grada. Na istom mestu okreće se i linija 73, prolazi autobus 703 praveći polukrug, polazi 702 za Busije, kao i autobusi za Banovce i Pazovu.
Svako negde žuri i sve izleda kao Zeleni venac u malom.
Druga stanica – rampa. Tek što je autobus krenuo, sledi stanica kod železničke rampe. Ovde ulazite u pravo selo – nema zgrada, samo stare kuće u nizu, drvored, trava kraj puta koju “seku” ćuprije (prilazi kapijama za kola) i ponekad malo više vode u kanalima…
Treća stanica – centar. Ako je okretnica “Zelenjak” u malom, ovo je “trg”. Tu se nalazi najstarija crkva, osnovna škola, gomila prodavnica, tu staje i bus 706, kao i svi oni međugradski koji starim putem idu za Novi Sad. Može se videti i poneki taksista, uvek ima mnogo dece, običnog i neobičnog sveta. I – autobus ponovo skreće u miran “seoski” deo.
Pravo sremsko mesto je ono što vidite na sledećoj, četvrtoj stanici, da biste potom skrenuli desno u Novosadsku ulicu. Nastavljate pravo do okretnice 706 i najednom put nastavlja uskom, truckavom ulicom, oko koje se nižu kućerci pretežno romskog naselja. To je batajnička “Jatagan mala”.
Baš tu ste i najbliže aerodromu, pa će vas, možda, “pozdraviti” i neki MiG pri sletanju.
Ubrzo izlatite iz “Jatagan male” i ponovo se vraćate u seoski i najmirniji deo Batajnice, Genget.
Prošli ste već 10 stanica i dolazite do Širokog puta, veze sa Dunavom, gde gotovo uvek možete videti nekog biciklistu ili šetača. Nastavljate sada već prostranom i širokom Ulicom vojvođanskih brigada u kojoj se već može naići i na neku novogradnju. To je uređen, noviji deo Batajnice.
Ali, pravi i jedini stambeni blok sa zgradama u Batajnici sledi tek na 15. stanici “Kralja Uroša”. Zgrade sa prepoznatljivom crvenom i žutom fasadnom ciglom skrivene su iza reda novogradnje. Tu su moderniji kafići, prodavnice, ponovo veća cirkulacija ljudi… Nastavljate dalje delom Batajnice koji je najprivlačniji investitorima i stičete utisak da ste u pravom malom gradu, gde teško da ćete u jednom danu videti više puta isto poznato lice.
Prolazite pored već tri decenije najvećeg supermarketa, još jedne škole i ulazite najzad u mirniji kraj.
Pažnju vam privlači veliki žuti silos, koji je u Batajnici i najviši objekat i – ponovo ste na okretnici. Tu vam je već vreme da požurite na voz jer – redukcija zbog modernizacije pruge je još na snazi.
Beogradske priče – Ljudi, ulice, trotoari, prolazi, sudbine…