NAJNOVIJE
Top

Od prve filmske projekcije 6. juna 1896. godine na improvizovanom platnu zida gositonice „Zlatni krst na Terazijama, samo šest meseci nakon svetske premijere u Parizu, Beograđani su bili fascinirani ovim pronalaskom braće Limije, a pokretne slike i nakon više od jednog veka ostale su jedna od najdražih zabava.

Do 1914. godine „filmske predstave sa pokretnim živim slikama u prirodnoj veličini pri električnom osvetljenju“, oglašavali su u beogradskoj dnevnoj štampi isprva kao „Kinematograf“, “bioskop” ili kao “najnovija svetska atrakcija bioskop-pozorište”.

Za cenu ulaznice od jednog dinara predstava je mogla da se pogleda u iznajmljenim salama restorana beogradskih hotela i restorana – u bioskop-pozorištu kod „Takova“, zatim u „Ben-Akibi“ u hotelu „Bulevar“, „Semperhausu” u hotelu „Imperijal“, bioskop-pozorištu kod „Kolarca“ i „Pariza“.

Kratki crnobeli filmovi, koji su više podsećali na skečeve, projektovani su na platno koje je nekada bilo postavljeno tako da može da se gleda sa obe strane, a da bi to bilo moguće pred samo prikazivanje – polivano je vodom!

Svaki film imao je svog sinhronizatora koji je publici naglas čitao titlove, a muzička pratnja filma, u cilju dramaturgije, svirana je uživo na klaviru.

Tipična bioskopska sala tog vremena bila je kao kafana sa platnom za projekcije

Od početka druge decenije 20. veka, naročito nakon 1924. godine, broj bioskopa naglo počinje da raste, tako da u Beogradu svoje predstave daju „Korzo“, „Pariz“ (kasnije „Novaković“), „Odeon“, „Kasina“, „Kolarac“, „Opera“, „Koloseum“, „Luksor“, „Uranija“, „Sloga“, „Slavija“, „Narkipo“ (kasnije Metropol) i „Balkan“, a od tridesetih i bioskop „Nikolić“, „Siti“, „Union Palas“, „Avala“, „Vračar“, „Slavija“ i „Triglav“.

Bioskopi su se utrkivali da prikažu najnovije istorijske, kaubojske, avanturističke i ljubavne filmove koji su dolazili iz Amerike, ali i iz Francuske, Rusije, Nemačke, u kojima su igrale velike svetske zvezde. U trci sa konkurencijom trudili su se da na različite načine privuku gledaoce.

Tako je bioskop „Kolarac“ dao u novinama oglas “Tražite svuda čuvenu NESTLE čokoladu, jer u njoj možete naći besplatne ulaznice za bioskop „Kolarac”.

Originalni plakat prvog zvučnog filma prikazanog u Beogradu

Međutim, prava trka počela je 20. decembra 1929. godine, kada je u sali bioskopa „Koloseum“ konačno mogao da se čuje prvi ton-film u Beogradu, čiji je zvuk smimljen na filmskoj traci, ili kako se tada zvalo “pantljici”. Bio je to „Dama sa trotoara“ (Lady of the Pavements), u režiji Dejvida Grifita, u kojo je glavnu ulogu igrala Lupe Velez. Samo mesec dana kasnije nakon Njujorka i Londona, Beograđani su bili u prilici da vide i film „Rio Rita“, koji je delimično bio snimljen novim senzacionalnim postupkom u Tehnik-koloru ili jednostavno – u boji!

Zvezde nemog filma poput “Šarla Šaplina”, zatim Florens Lorens, Lilijen Giš, Lon Čejnija, Baster Kitona, Rudolfa Valentina, nezaboravne Grete Garbo i Ite Rine, polako su počele da zamenjuju neke novezvučne” zvezde poput Gari Kupera, Džoane Kraford, Barbare Stenvik, Marlen Ditrih i mnogih drugih.

Kako je ton film počeo vrtoglavo da osvaja beogradske bioskope, na Terazijama je ostao jedan jedini koji je prkosio ovoj novotariji i nastavio tradiciju sa prikazivanjem isključivo nemih filmova. Bio je to bioskop „Metropol“ ili kako se do 1928. godine zvao „Narkipo“ – „Narodno kino pozorište“.

Sve do februara 1932. godine tu su se prikazivali isključivo nemi filmovi. Jednostavno, mnogi Beograđani su, uprkos tehničkom napretku, i dalje voleli da u tišini zamračene sale u mašti dočaravaju ili popunjavaju scene na platnu.

Hotel Pariz imao je i popularnu bioskopsku salu

„Metropol“ je radio vrlo doboro i imao je mnogobrojnu publiku, često mnogobrojniju i od ijednog drugog beogradskog “zvučnog” bioskopa. I sam vlasnik možda nikada ne bi ni pomislio da uvodi ton aparaturu, da nije nastupila jedna viša silanestalo je nemih filmova.

Kadar iz jednog nemog filma pred kraj njihove produkcije

Jednostavno, prestalo se sa izrađivanjem nemih filmova i ovaj simpatični bioskop našao se pred opasnošću da jednog dana ostane bez repertoara.

Da se to ne bi desilo, odlučio je da napusti tradiciju i uvede ton film.

Poslednja projekcija “nemog” bioskopa bila je 18. februara 1932. godine. Davana je projekcija vestern filma „Nepobedivi kauboj“ u kome je glavnu ulogu igrao oskarovac Vоlas Biri.

Volas Biri u kadru poslednjeg nemog filma prikazanog u Beogradu

Tako je Beograd ostao bez poslednjeg „nemog“ bioskopa, a sve brojnija publika polako se ne samo navikavala već i strasno zavolela zvučne, a ubrzo i filmove u boji. Nemi film je ostao – “epizoda” iz prošlosti.