“Daleko tamo iza ’Cvetkove mehane’, u Malom Mokrom Lugu, gde su generacije Beograđana, koje još i danas žive, odlazile sve do pre Svetskog rata u lov – bačena valom Ruske revolucije, nastanila se Beogradska kalmička kolonija.
Tihi, nečujni, sa njihovim kosim obrvama, spljoštenim nosevima i mongolskim lobanjama susreću se tu, po Učiteljskoj, Kozarčevoj, Mis Irbijevoj i drugim ulicama naselja kralja Aleksandra ovi sinovi Amura.
Mirni, radni, oni prolaze nečujno, kao bojeći se da se nekome ne zamere, da nekome ne učine šta na žao… U Beogradu se slabo primećuju. Ovde pak, u časove kada se dolazi sa rada, vidi se malo veći broj njih, njihovih žena i njihove dece. Ima ih oko tri stotine.
Nikad bučnih objašnjenja, nikad larme, nikad pijanstva anali Beogradske policije nisu zabeležili nijednog Kalmika. Njih je, međutim, tri stotine a tu su već skoro 20 godina!
Beograd malo šta zna o njima i zapaža ih. Kako događaji idu poslednju godinu munjevitom brzinom, može se desiti da i naši beogradski Kalmici odu ponovo na obale Dona. Ovom članku je cilj da Beograđane upozna sa tom vrednom i trudoljubivom kolonijom žute rase i da ostavi traga o bavljenju ovih Mongolaca među nama”, pisao je dr Stevan Popović u Beogradskim opštinskim novinama broj 12 iz 1939. godine.
Kalmici su u carskoj Rusiji imali brojne privilegije jer su za razliku od nekih drugih neruskih naroda dobrovoljno priznali vlast imperatora iz Petrograda.
Zahvalni za povlašćeni položaj u sovjetskoj revoluciji stali su uz carsku vojsku u borbi protiv boljševika u kojoj su izgubili oko 60 odsto stanovništva.
Posle Lenjinove pobede preostali Kalmici su izbegli najviše u Francusku, Kraljevinu Srba, Hrvata i Slovenaca, Čehoslovačku i Bugarsku. Kalmici koji su došli u Beograd, sinovi stepe, možda su se zato naselili na periferiju gde je bilo zelenila i prostranstva koje ih je podsećalo na domovinu.
Jedan beogradski industrijalac, očaran ovom malom zajednicom, poklonio im je zemljište i dosta građevinskog materijala. Kalmici su prionuli na rad i 1929, deset godina od kako su došli u Beograd, sagradili su budistički hram, jedini u tadašnjoj Evropi. Beogradske novine opisivale su ovaj hram kao „skroman” sa Budom i oltarom i svime što je potrebno za obavljanje obreda.
„U svom hramu oni proslavljaju svoje praznike i održavaju svoju decu u veri. Taj njihov hram je ponos Kalmika. U njega dolaze Kalmici iz najudaljenijih zemalja kada naiđu u Beograd, jer je jedini u Evropi. Ima viđenih Beograđana koji su stalni posetioci hrama prilikom budističkih praznika”, pisala je štampa.
BIo je to prvi budistički hram ikada u Srbiji. Uz hram bila je sagrađena skromna škola, ali kalmička zajednica nije imala dovoljno novca da je opremi i počne sa radom. Od četrdesetoro kalmičke dece, rođene u Beogradu, u srpsku i rusku školu išlo je po dvadesetak.
„Ipak, po podne u nedelju mali Kalmici kroz žitko blato Malog Mokrog Luga dolaze do svoga hrama, gde u jednoj sobici dva sata slušaju nastavu svog jezika, nastavu svoje vere. Učitelj nema plate, škola nema skamija, nema udžbenika, osim dve – tri stare, požutele velike knjige, ponete sigurno iz otadžbine. Postoji tabla na kojoj učitelj ispisuje hieroglife.
Deca gledaju, uče, pored stare požutele knjige. I na kraju dobiju i ocenu iz veronauke jer učitelj mora da dostavi tu ocenu normalnoj školi. Trebalo bi malo sredstava da njihova škola postane prava škola. To je zaostala želja beogradskih Kalmika. U srednjim školama ima oko 20 učenika i svi su u Ruskoj gimnaziji osim jedne devojke koja posećuje svaki dan četvrti razred Srpske gimnazije u ulici kraljice Natalije. Ima ih već i na Univerzitetu.
Na Beogradskom šest od kojih troje na poljoprivrednom, jedan na veterinarskom i dvoje na tehničkom fakultetu dok jedan studira farmaciju na Zagrebačkom univerzitetu. Svi se oni muče bez sredstava ali rade željni nauke i nadaju se da je ovo izbeglištvo samo jedna prolazna etapa.
Nadaju se da će se jednog dana vratiti na obale Dona i Tereka i hoće da tamo primene nauku koju su pocrpeli u izbeglištvu. U samom hramu sveštenici spremaju dva dečaka za sveštenike. Oni dobijaju stalnu pomoć od naše Unije za zaštitu dece”, pisao je dr Popović.
„Ja sam prisustvovao njihovoj proslavi ’Cagana’ u beogradskom budističkom hramu i čuo govor njihovog prvosveštenika ’bakše’. U njemu je on sa uzbuđenjem govorio o širokogrudosti sa kojom je Ruski narod bio prihvatio Kalmike.
Bakša je izrazio sreću i zadovoljstvo beogradskih Kalmika, što su u velikoj tragediji koja ih je zadesila usled boljševičke revolucije, ipak imali sreću da ovde, među Srbima, nađu istu širokogrudost i isto toplo gostoprimstvo koje su imali u Rusiji. Navikli na Slovene, oni su opet došli među Slovene, hrišćane i tako su manje osetili promenu i lakše podneli gubitak svoje domovine i svojih zelenih stepa”, opisivao je dr Popović
Doktor Erdne Nikolajev, fakultetski obrazovani beogradski Kalmik, objašnjavao je zašto je san svakog Kalmika da ima konja.
„Rođen uz konja, Kalmik u njemu gleda sve, gleda sebe samoga. Zato su se u emigraciji nastanili u Malom Mokrom Lugu gde se mogu držati štale, gde se mogu gajiti konji. Sve želje Kalmika po dolasku u Beograd svodile su se na jedno – doći do konja. Oni su strpljivo radili najteže, kubikaške radove, kopali zemlju, tucali kamen, gurali mala kolica štedeći dinar po dinar. Cilj je bio kupiti konja. U celoj porodici odvajalo se od usta jer – Kalmik bez konja ne može”, objašnjavao je dr Nikolajev.
Kalmička zajednica nije dočekala oslobođenje Beograda 1944. jer su znali šta ih čeka kada dođe Crvena armija. Povukli su se sa nemačkom vojskom u Nemačku, a kasnije je većina izbegla u SAD. Budistički hram u Malom Mokrom Lugu ostao je bez vernika i relikvija pa su nove vlasti 1950. odlučile da poruše kupolu, a donji deo zgrade pretvore u Dom kulture. Tako je iz istorije Beograda nestala ova mala zajednica i jedini budistički hram u Evropi.
Autor: Goran Vesić
Beogradske priče – Ljudi, ulice, trotoari, prolazi, sudbine…