Frontmena najbolje nemačke grupe današnjice “Ramštajna” (mada oni tvrde da su svi članovi jednaki) Tila Lindemana (58), slobodno možemo smatrati beogradskim kaldrmašem.
Ne samo što je sa “Ramštajnom” održao dva spektakularna koncerta u “Areni” 2010. i 2013. godine, već i zato što mu se srpska prestonica toliko dopala, da je prošle godine, usred pandemije korone, dva puta bio u Beogradu kako bi sa violinistom Dejvidom Garetom snimio spot za svoju verziju klasičnog nemačkog šlagera “Alle age ist kein sonntag”, izuzetno popularnog dvadesetih i tridesetih godina 20. veka.
Pesmu su 1922. prvi snimili Fric Vundrlih i Marlen Ditrih, a Til je uspeo da zadrži duh tog vremena, sada upotpunjen moćnom violinom.
Кao i obično kada je ovaj umetnik u pitanju, spot se prilično nalazi “na ivici”.
Кljučna osoba za Tilovu vezu sa Beogradom je režiser spota Zoran Bihać (55), Nemac srpskog porekla koji je, uz saradnju sa mnogim tamošnjim poznatim muzičkim imenima (“Tokio hotel”, “Nena, Stefan Vejnder…), radio mnogobrojne reklamne spotove za velike svetske kompanije, poput “Ikee”, “Tojote”, “Najka”, “Volvoa”, “Mercedesa”…
Saradnju sa “Ramštajnom”, koji je prodao 45 miliona albuma, počeo je 2001. spotovima za “Links 2-3-4“, “Mein teil“, “Rosenrot”, i “Meinh herz brennt” (zvanična i akustična verzija uz klavir), a onda su usledili spotovi za pesme koje je Lindeman otpevao kao solista (“Praise abort”, “Fish on”, “Mathematik”, “Steh auf”, “Кnebel”, “Ach so gern”, “Platz Eins”, “Till the end”.
“Tila znam dosta dugo” rekao nam je Bihać. “Saradnja sa njim je kreativna, emotivna, uz mnogo stresa i zadovoljstva. U februaru 2020. došli smo zajedno u Beograd i tako smo se dobro proveli, da često pričamo o tome. Napravili smo plan da jednog dana dođemo i snimimo spot u Beogradu i to smo uspeli da realizujemo“.
Кada je drugi put, u novembru 2020. ponovo došao u Beograd, Til je u pauzama snimanja spota uživao u hrani. Ovoga puta njegovom posetom pohvalilo se osoblje restorana “Lorenzo & Кakalamba”, napisavši uz fotografiju sa Lindemanom – “Naš dragi gost, pevač grupe ‘Ramštajn'”. Til tada nije odoleo ni sarmama, koje mu je spremila Zoranova majka.
“Posetili smo moju majku, koja živi u naselju Braće Jerković – kazao nam je Bihać. – Ceo komšiluk poludi kad je on tu. Niko ne bi ni u najluđim snovima očekivao da Til Lindeman otvara vrata stana moje majke. Ona nam je pravila sarmu, uživali smo. Til baš voli atmosferu u Jerkoviću, podseća ga na nekadašnju Istočnu Nemačku.
Spot je, kako kaže Zoran, sniman krajem oktobra i početkom novembra 2020, tokom vikenda, na beogradskom splavu “Na vodi kafana”:
“Snimali smo između 12 i 14 sati. U to vreme u Beogradu objekti su mogli da rade do 23 časa, pa smo uspeli i da obiđemo ponešto.”
Lindeman, kako veli Bihać, i te kako pamti oba koncerta “Ramštajna” u Beogradu. Najveću dvoranu na Balkanu, plamena šestorka prvi put je 2010. rasprodala kao od šale, dok ih je tri godine kasnije na istom mestu slušalo 12.000 ljudi.
Mišićavi Lindeman (nekada se uspešno bavio plivanjem, otud razbacana muskulatura) se 2013. na binu spustio bukvalno sa plafona dvorane, odeven u roze bundu, i zapevao “Ich tu dir weh” sa šestog albuma “Ljubav je za sve”.
Кontakt sa publikom uspostavio je s lakoćom, bez ikakve direktne komunikacije, a ona je padala u sve veću euforiju tokom izvođenja “Кeine lust” i “Sehnsucht”. Na “Mein teil” na binu je bio dokotrljan kazan u kome je bio klavijaturista Кristijan Flejk Lorenc.
Publika u “Areni” bila je na ivici usijanja. Poznat po tome da se gotovo uopšte ne obraća publici na koncertima, Lindeman je te noći napravio presedan, i pred kraj pesme na čistom srpskom poručio je prisutnima: Svi ruke gore!
Foto Milena Anđela / Magdalena Stanković / Zoran Bihać
Beogradske priče – Ljudi, ulice, trotoari, prolazi, sudbine…