“Novi let za Teheran” poslednja je vest na redu letenja za 1991. godinu nekadašnje avio kompanije, jednom čuvenog JAT-a. A onda, posle samo godinu dana, od maja 1992. uvedene su sankcije i prvi ko je upao u sunovrat bio je upravo avionski saobraćaj.
U 21. vek ušli smo tako sa potpuno posrnulim JAT-om, čije postojanje posle skoro decenije prizemljenja gotovo da više nije imalo nikakvog smisla. Linije koje su i radile, bile su nepouzdane, osim za destinacije poput Tivta i Podgorice.
Stvari su se, međutim, promenile.
Današnja nacionalna avio kompanija Air Serbia posluje u drugačijim uslovima, u drugačijem svetu. Nije ni konkurencija ista, ni privreda, ni platežna moć. Nisu isti ni putnici. Ali, jedna stvar se u istoriji srpske avijacije, na sreću, ponavlja – raste broj putnika i broj destinacija.
Prelistavajući nekadašnji red letenja JAT-a za letnju sezonu 1991. godine, možemo da uočimo vrlo interesantne momente i napravimo paralele. Ovu knjižicu bismo pre manje od deset godina nostalgično držali, uz opora sećanja na vreme u kome je izbio građanski rat u nekadašnjoj Jugoslaviji, ali sada već možemo i da poredimo nekadašnju i današnju ponudu. Šta se promenilo?
Naravno, pre svega domaći letovi. Danas imamo samo jednu domaću liniju – za Niš.
Međutim, imamo i jedan novi aerodrom – Kraljevo.
Danas je na listi Air Serbia čak 78 destinacija.
Iz Beograda se te 1991. godine na domaćim linijama letelo za Sarajevo, Niš, Prištinu, Skoplje, Ohrid, Titograd, Tivat, Dubrovnik, Mostar, Split, Zadar, Zagreb, Rijeku, Ljubljanu i Pulu. Znamo da je postojao i “eksperiment Osijek“, ali se od toga, očigledno, odustalo. Bila je to veća zemlja…
Ali, tek je zanimljivo da je danas lista Ex-YU destinacija Air Serbia gotovo identična!
Sve je u ponudi, osim leta za Prištinu i bosanshohercegovačkog Mostara. Umesto toga, danas imamo let koji 1991. nije postojao – za Banjaluku.
Evropske destinacije su se donekle promenile. Na primer, za Britaniju danas imamo let do Londona, a 1991. smo imali i do Glasgova, Birmingema i Mančestera. Ali, na listi su i Getenburg i Kopenhagen – i današnjoj i ondašnjoj.
Isto važi i za Amsterdam, Brisel, naravno i Pariz. I nekada i sada nacionalna avio-kompanija leti za Dizeldorf, Berlin, Štutgart, Hamburg i Frankfurt, ali danas nemamo let za Minhen, dok zato imamo za Hanover, Nirnberg, Salcburg i Keln.
Od severnih destinacija danas imamo let za Oslo, što nije bio slučaj 1991. godine.
Na obe liste su Cirih, Lion, Milano, Venecija…
I danas i nekada u ponudi je Rim, ali 2023. godine možete da letite i do Bolonje, Firence, Barija, Napulja pa čak i dalje do Katanije ili Palerma. Ako odemo malo dalje na Zapad – moglo se nekada leteti do Madrida i Barselone, a danas čak i do Marselja, Malage, Valensije, Lisabona, Palma de Majorke.
Godine 1991. letelo se do Linca, koji danas, ipak, nije na spisku, ali zato jesu Beč, Prag i Budimpešta gde se letelo i u zlatno doba JAT-a i danas.
Istočnije od ovih gradova su Varšava, Moskva Bukurešt, Sofija, Kijev. Danas se ne leti za Kijev i Varšavu, dok su ostale destinacije na spisku, pa još i neke nove poput Krakova.
Od grčkih destinacija, nekada i danas letelo se za Atinu i Solun, ali danas možete i do Hanje, Irakliona, Krfa ili Rodosa.
Imali smo i 1991. i 2023. godine let za Istanbul, ali sada treba pridodati i Izmir i Ankaru.
I nekada smo mogli da letimo za Maltu, ali sada možemo i za Larnaku.
Još dva obližnja grada danas su na listi, a nisu bila 1991. godine – Tirana i Varna.
U vreme kada su “nesvrstani” bili popularni imali smo i linije koje danas ili nisu isplative ili ih pokriva neki drugi operater. Na primer, JAT-om je moglo da se putuje u Abu Dabi, Alžir, Tunis, Tripoli, Teheran, Bagdad, Kuvajt, Damask, Aman. Jedini grad koji se pojavljuje u oba reda letenja je Kairo, nedavno obnovljena linija. Danas imamo let za Tel Aviv, koji nije postojao 1991.
JAT je bio poznat i po dalekim destinacijama: Montreal, Toronto, Bangkok, Singapur, Sidnej i Melburn.
Danas, pak, imamo let za daleki Tjenđin, dok su na obe liste Njujork i Čikago.
Beogradske priče – Ljudi, ulice, trotoari, prolazi, sudbine…