![](https://kaldrma.rs/wp-content/uploads/2024/06/78104407_3192647677475081_7390487055295315968_n.jpg)
Beograd, kao najveći grad i prestonica novoosnovane Kraljevine SHS/Jugoslavije, u periodu između dva svetska rata, od 1918. do 1941. godine, išao je putem modernizacijskih procesa u svim sferama života. Svi su se trudili, u okviru svojih znanja i mogućnosti, da ponovo izgrade svoj grad i nadoknade sve što je uništeno i porušeno tokom Prvog svetskog rata.
![](https://kaldrma.rs/wp-content/uploads/2021/06/centar-panorama-avion-1930te.jpg)
Svoj doprinos dali su i pripadnici malobrojne kolonije Kalmika, do tada nama ovde izuzetno malo poznate etničke grupe, koji su svoj „drugi dom“ našli u prestonici, nakon što su sa „belim“ ruskim emigrantima napustili postojbinu, Carevinu Rusiju, posle boljševičke Oktobarske revolucije i propasti strahovitog i dugog građanskog rata koji je usledio u Rusiji. Veliki zaljubljenici u konje, tihi, vredni i marljivi, bili su izuzetno cenjeni radnici.
![](https://kaldrma.rs/wp-content/uploads/2024/06/1000007841.jpg)
O Kalmicima u Beogradu je dosta objavljivano u poslednje vreme, a napisana je i jedna celovita naučna monografija.
![](https://kaldrma.rs/wp-content/uploads/2024/06/1000007849.jpg)
Široj javnosti su posebno bili interesantni, jer su 1929. godine u Beogradu podigli svoj budistički hram. Bio je to drugi hram u Evropi, posle onog u Sankt Petersburgu, i o tome je Kaldrma pisala na samom početku rada našeg portala.
Ali, ono što je zaista malo poznato u priči o ovom narodu u našem gradu jeste da su u velikom broju radili na podizanju dva beogradska mosta – Pančevačkom preko Dunava i Zemunskom preko Save.
![](https://kaldrma.rs/wp-content/uploads/2024/06/1000007844-597x1024.jpg)
Da bi se prestonica novoformirane države povezala sa teritorijama u Vojvodini, tridesetih godina prošlog veka pristupilo se izgradnji mostova.
Most Kralja Aleksandra I Ujedinitelja, poznatiji kao Zemunski, zvanično je pušten u saobraćaj 16. decembra 1934. godine, a „Pančevac“, čiji je pun naziv bio Most Njegovog Veličanstva Kralja Petra II 10. novembra 1935. godine.
![](https://kaldrma.rs/wp-content/uploads/2024/06/1000007843-1024x671.jpg)
Kalmici su pri izgradnji oba mosta radili uglavnom kao nekvalifikovani fizički radnici, na formiranju nasipa, iskopavanju zemlje i sličnom. Dosta njih se prijavilo za rad u kesonima korišćenim pri podizanju stubova mosta. Ova vrsta posla spada među najteže, budući da se obavlja pod vodom, na skučenom prostoru i pod povišenim vazdušnim pritiskom i zato „kesonci“ obično rade kraće.
![](https://kaldrma.rs/wp-content/uploads/2024/06/1000007842-1024x711.jpg)
Mada je njihov rad bio više plaćen, nisu bili retki oni koji su trpeli negativne posledice svog posla, pa je bilo i Kalmika koji su potpuno izgubili sluh.
Posebnu ulogu su imali prilikom izgradnje palate Albanija, u drugoj polovini 1937. i prvih meseci 1938. godine, tačnije prilikom kopanja njenih temelja, koji su iznosili oko 12 metara, i kakve do tada nijedna zgrada u Beogradu nije imala.
![](https://kaldrma.rs/wp-content/uploads/2024/06/1000007855.jpg)
Trebalo je iskopati, utovariti, prevesti u određene delove grada i tamo istovariti 15.000 tona zemlje i sve to u strogom centru Beograda, vodeći računa da se očuva čistoća gradskih ulica, bez dizanja buke i poštujući radno vreme i vreme odmora!
U ovu svrhu angažovani su Kalmici sa svojim zapregama, čija su kola na točkovima imala automobilske gume, što je u ono vreme bila retkost.
![](https://kaldrma.rs/wp-content/uploads/2024/06/1000007852.jpg)
Zaprežna kola su bila prilagođena i tako da se iz njih sadržaj nije prosipao prilikom transporta. Očevici su komentarisali da su Kalmici svakog jutra dolazili svojim zapregama na posao u grupama, kao na kakvoj seoskoj svadbi, a utisak svečarskog su pojačavala čista, do perfekcije oprana kola i do sjaja istimareni konji, očešljane grive i repova.
Interesantan je bio trenutak izvlačenja tereta iz duboke provalije uz strminu na površinu zemlje, čije je detalje slikovito opisao inženjer Đorđe Lazarević koji je konstruisao armirano-betonski skeletni sistem za izgradnju tada najviše zgrade u Beogradu, i svakodnevno na gradilištu pratio tok radova.
O tome je pisao: „Pri izvlačenju kola po strmini iz jame, kočijaš je obično sam izlazio pre konja i stajao na trotoar u Knez Mihajlovoj ulici. Pozivao je po imenu konje iz jame i oni, uz napor izražen na svakom delu tela, sami stižu do vozača koji ih čeka. Na trotoaru zaustavljena zaprega pružala je priliku vozaču da, tapšenjem po vratu i nameštanjem grive, pohvali napor svojih ljubimaca. Kalmici, ozbiljna lica, blagim osmehom pokazivali su da shvataju moje zanimanje za njihovo staranje za posao, za kola, a osobito za konje… I sâm sam njihove ‘riđane’ često tapšao po sjajnim sapima.“
Upravo taj odnos prema konjima je bio specifičnost Kalmika. Iako se na kočijaškom mestu nalazio lep bič, ukrašen i gotovo dekorativan, oni ga nikada nisu upotrebili ni da pucnu konjima iznad glave, a kamoli da ih njime udare.
![](https://kaldrma.rs/wp-content/uploads/2024/06/1000007853.jpg)
Kao što su tiho živeli i radili u Beogradu, Kalmici su isto tako neprimetno iz njega otišli pred kraj Drugog svetskog rata, sklanjajući se od sovjetske boljševičke Crvene armije, od koje su već jednom pobegli, preselivši se preko okeana, u SAD.
![](https://kaldrma.rs/wp-content/uploads/2024/06/1000007850-774x1024.jpg)
Poslednjih godina, potomci beogradskih Kalmika sve češće dolaze rečnim kruzerima da posete grad u kome su njihovi preci ostavili trag, srećni što mogu da prošetaju ulicama kojima su i oni koračali, ali istovremeno i tužni što od njihovog hrama nije ostao ni kamen da ga sa sobom ponesu i stave na molitveni oltar koji svaka njihova kuća ima.
![kaldrma.rs logo portala](https://kaldrma.rs/wp-content/uploads/2021/03/kaldrma.rs_.png)
Beogradske priče – Ljudi, ulice, trotoari, prolazi, sudbine…