NAJNOVIJE
Top

Punih dvadeset godina je trebalo da prođe da bi ponovo došao tog proleća 1928. u Beograd. Jer putovao je svetom voljno… I nevoljno. Ali moralo je tako da bi postao ono što je bio – apsolutni genije za izradu prefinjenih muzičkih instrumenata.

Nije da nam je u ovom našem vremenu nepoznat, pisalo se o njemu, ali opet, ruku na srce, nije ni da je dovoljno poznat koliko je zaslužio i koliko je bio u njegovo doba.

Novinari beogradski su te 1928. s velikom pažnjom zabeležili da je u maju, obišavši ondašnju zemlju, svratio u prestonicu – Nikola Vasić. Sa sobom je dovukao bezmalo pun vagon razlupanih ormara, klavira, orgulja, krovnih greda… Sve je bilo isključivo od javorovog drveta i jelovog.

I svega je bilo što mu je moglo poslužiti da ispuni narudžbinu slavnog američkog violiniste Mihaila Sauloviča Elmana iliti jednostavnije Miše Elmana, kojeg su još tokom odrastanja u carskoj Rusiji nazivali čudom od deteta. Imao je da za virtuoza Elmana izradi ceo jedan kvartet – dve violine, violu i violončelo.

Elman

Nije Nikola za sve vreme boravka po tuđini zaboravio jezik. Toliko mu je ostao privržen da je čak i akcenat iz rodnog Zvornika još vibrirao u glasu. A sudbina ga je vukla i razvlačila posvuda…

Kao pitomac “Privrednika”, srpskog društva koje je brinulo o siromašnim talentima, dospeo je prvo u Novi Sad, da kod Adama Decingera nauči da opravlja, pa onda i da pravi violine. Vredan i vispren u tom zanatu, otisnuo se potom i do Praga kod čuvenoga Karla Dvoržaka, bivao i u Švajcarskoj, a kada je otpočeo Veliki rat dočepao se Rusije.

Novi Sad početkom 20. veka

Tamo je, kako je pisala beogradska štampa, spoznao kazamate u Rigi, Smolesku, Odesi, Saratovu… Jer Rusi su ga smatrali su Austrijancem, pa ga kao takvog i zatočili.

Boljševička revolucija 1917. ga izvlači na slobodu, i odmah je preko granice prešao u Mongoliju, pa Kinu, Japan… A onda je saznao da su u jugoslovenskoj kvoti u Americi ostala neka upraženjana mesta. Prodaje svoje violine i januara 1924. stiže u američki grad Sijetl.

Tu se susreo sa izuzetno jakom konkurencijom, jer je bilo već osam majstora za izradu violina. On kao deveti krenuo je od nule.

Bez namere da načinim od svoga rada industriju, svu snagu sam uperio da dođem do savršenstva. Zašto samo u Italiji da se rode majstori kao Stradivarijus? – pitao je Nikola koliko sebe toliko i beogradske novinare.

Kako to samo život može da namesti, u Vasićevu radionicu je jednoga dana kročio Elman. Probao nekoliko violina i uporedio ih sa svoja dva Stradivarijusa koje je poneo i bez mnogo priče poručio od Srbina da mu sačini ceo kvartet, jer je hteo da ima isti kvalitet i karakter tona svaki od ta četiri instrumenta.

Gospodin Elman nalazi da moje violine imaju zvuk ako ne bolji a ono kao i Stradivarijusove! Za žicu „G“ nalazi da ima izvesno bolji zvuk. Za poručeni kvartet moram utrošiti bar godinu dana rada. U mojoj radionici ja sam jedini radnik. Izradio sam do sada, valjda, pet stotina violina. Poslednjih godina radim mnogo ali malo izrađujem! Tražim ono što sam zamislio – govorio je maestro Vasić.

I kad njegovi roditelji, učitelj ili bilo ko drugi nije verovao da će mu ćemane doneti slavu i blagostanje, ljudi okupljeni u “Privredniku” su mu pružili šansu, stipendirali ga… On im to nikada nije zaboravio. Posle Beograda zaputio se u Novi Sad da ih poseti, pre nego što će opet preko okeana da tamo načini najbolje dve violine, violu i violončelo na svetu.

Da ne dužimo dalje. Nekad je od svega važnije da neko veruje u tebe. Bez toga bi Nikola Vasić bio u tim danima verovatno stolar u Zvorniku, a talenat za izradu vrhunskih instrumenta, boljih čak i od Stradivarijusovih, ostao bi zauvek zaglavljen između brda i plahovite Drine.